Lekcja 3 - Zaawansowane dopasowanie

Moderator: Opiekunowie dialogistów

Awatar użytkownika
nouwak

Dialogista (rekruter)

Dźwiękowiec (rekruter)

Reżyser scenek

Aktor

Dialogista

Dźwiękowiec

Posty: 103
Rejestracja: 09 paź 2016, 21:28

Pauzy
Początkujący często traktują zdania, które postać mówi jednym ciągiem, nie będąc przerywana przez inną postać, jako jedną kwestię. Przykład:
Właściwie to miałam nadzieję... Nie, nieważne. Bo byś się śmiał.

Sprawą dyskusyjną jest jak zdefiniujemy kwestię, jednak powyżej możemy zaobserwować trzy osobne fragmenty. Wyobraźcie sobie scenkę w której są wypowiedziane powyższe zdania. Najpierw pierwsze, niepewnie, urwane pod koniec. Cicho, niepewnie drugie, a po chwili ostatnie, być może lekko nadąsanym tonem. Dlatego te trzy części trzeba dopasować osobno. Nie można napisać czegoś w rodzaju:
Tak właściwie... Nie, zapomnij o tym. Nie chcę, żebyś się ze mnie śmiał.

W takim przypadku przerwy w wypowiadanej kwestii (pomiędzy zdaniami) wypadną w zupełnie innych miejscach i nie będą zgadzać się z obrazem, co wywoła dysonans u widza (Co? Dlaczego teraz mówi z zamkniętymi ustami? O, a teraz nie mówi, a usta się ruszają!).

Jeśli chodzi o pauzy, najczęściej występują pomiędzy zdaniami, przy urwaniu wypowiedzi, niedopowiedzeniu albo podobnym zjawisku. Mogą, ale nie muszą występować tam, gdzie normalnie postawiony jest przecinek. Zauważ, że przy mowie krótkie zdanie najczęściej jest wypowiadane jednym ciągiem (np. "Wiesz, że to nielegalne?"). Przecinki najczęściej porządkują logicznie strukturę zdania w tekstach pisanych. Przy mowie mają mniejsze znaczenie (Chyba, że to tekst lektora albo narratora, który jest wypowiadany starannie i z zachowaniem wszelkich ę, ą i znaków interpunkcyjnych).

Obraz a dźwięk
Krótko mówiąc, dialogi i ich poszczególne fragmenty powinny pasować do obrazu, tak by zgadzały się zarówno fragmenty, w których postać mówi, jak i te, w których robi chwilową przerwę.

Dlaczego mówię o obrazie? Ano bywa i tak, że oryginalne audio nie do końca zgrywa się z kłapami. A kto mówi, że pod pewnymi względami nie można być lepszym od oryginału? Warto na to zwracać uwagę przede wszystkim w mocno poszatkowanych wypowiedziach typu:
Wiesz... chciałem... coś ci... powiedzieć... W sumie... to..

Wtedy widz najbardziej może zwrócić na to uwagę. W mało widocznych miejscach można pozwolić sobie na nieco większą swobodę, ale o tym za chwilę.
Jestę ustonogię.
ODPOWIEDZ