Link do artykułu na GoogleDrivie
1. Zrozum różnicę pomiędzy produkcją a miksowaniem
Nagrania powinny być sfinalizowane przed wysłaniem ich do realizatora, który przygotowuje miks piosenki. Czasami się zdarza, że dodatkowe partie wokalne są dogrywane po wysłaniu głównego pakietu z nagraniami. Jeżeli piosenka ich potrzebuje to realizator z chęcią postara się żeby piosenka brzmiała jak najlepiej. Reżyser i wokalista wysyłając dodatkowe nagrania oczywiście muszą być świadomi dodatkowego czasu, który realizator będzie potrzebował na przygotowanie miksu.
W idealnym świecie nagrania wokalne są wyczyszczone i w odpowiedniej tonacji przed tym jak realizator je dostanie. Osobiście często Melodynuje nagrania sam, ale skoro to reżyser piosenki pracuje blisko z wokalistą to powinno być ich zadanie, a nie realizatora.
Nagrania wokalistów razem z instrumentalem powinny być skompilowane i edytowane w taki sposób, że reżyser i wokalista są z nich zadowoleni przed wysłaniem ich do realizatora. Jeżeli performance elementów rytmicznych lub melodycznych wokalisty jest poniżej oczekiwań to obowiązkiem reżysera jest ich poprawienie (nagranie poprawek) lub poinformowanie o nich realizatora (melodyna, nagrywanie poprawek). Proces przekształcania ‘kiepskiego’ nagrania wokalnego w nagranie wokalne królowej popu jest czasochłonnym zajęciem. Doświadczony realizator będzie miał umiejętności i narzędzia, aby dokonać tego typu magii, ale reżyser wciąż pozostaje odpowiedzialny za jakość nagrań i ich ewentualną poprawę lub ponowne nagranie.
Jeżeli wokalista dostarcza różne wersje nagrań (ang. takes) to reżyser powinien upewnić się, że nagrania wysłane do realizatora zawierają tylko te wersje (takes) wykonania wokalisty, które mają znaleźć się w piosence. Konieczność wybierania odpowiednich nagrań przez realizatora spowolni jego pracę i ostatecznie może nie zgadzać się z wizją piosenki reżysera.
Kwestia zasadnicza: realizator chce dostać spójny muzyczny performance do wzmocnienia. Dodatkowe strojenie, kompilowanie i edytowanie nagrań powinny (w idealnym świecie) być skompletowane przed tym jak realizator po raz pierwszy naciska przycisk ‘play’ w swoim programie do edycji dźwięku (digital audio workstation DAW).
2. Ustal dokładnie co będziesz wysyłał
Jeżeli jako reżyser wysyłasz sesje z piosenką w DAWie typu Adobe Audition do realizatora upewnij się, że wszystkie pliki i ewentualnie wtyczki, których używałeś są poprawnie skompilowane i otwierają się jako samodzielny pakiet plików.
Najbezpieczniejszą metodą jest wysyłanie nagrań wokalnych jako oddzielne pliki audio. Jeżeli wysyłasz pliki w ten sposób upewnij się, że każde nagranie jest tej samej długości, lub przynajmniej zaczyna się w tym samym miejscu. W ten sposób wszystkie nagranie będą w czasie kiedy realizator importuje je do swojego DAWa.
3. Wyślij kawałek referencyjny
Jeżeli, na przykład, reżyserujesz piosenki J-popowe i chcesz, aby finałowy miks brzmiał jak twoja ulubiona piosenka/album to dostarcz realizatorowi link żeby mógł przesłuchać wersje materiału porównawczego w wysokiej jakości. Nie każdy realizator musi być zaznajomiony z brzmieniem typowym dla miksów J-popowych, więc z wdzięcznością przesłucha materiał, który mu wyślesz Jeżeli masz chęć na specyficzne brzmienie wokalu, ale chcesz efekt pogłosu z innej piosenki to wyślij je obie. Oczywiście miej na uwadze, że realizator może nie być w stanie emulować dokładnie brzmień z nagrań, które wysyłasz. Większość produkcji popularnych artystów, które ‘brzmią jak milion dolarów’ rzeczywiście mogły tyle kosztować.
Dodatkowo bardzo przydatny może być plik tekstowy dołączony do nagrań wysłanych do realizatora. Możesz w nim załączyć swoje spostrzeżenia i uwagi dotyczące piosenki i nagrań.
4. Wyślij wszystko w zorganizowany sposób
Byłbym przeszczęśliwy gdyby wszystkie pliki dotyczące danej piosenki były w jednym folderze zatytułowanym nazwą piosenki pozwalając mi od razu importować nagrania do mojego DAWa.
Osobiście używam GoogleDrive do zarządzania projektami wokalnymi, ale wiem że wiele osób korzysta z innych serwisów takich jak Dropbox czy Mega. Zazwyczaj skompresowane pliki typu .zip lub .rar są w porządku, ale mogą sporadycznie sprawiać problemy przy rozpakowywaniu.
Konkluzja
Podsumowując, wyraźnie komunikuj co będziesz wysyłać swojemu realizatorowi a możesz być pewien, że wygrasz jego poświęcenie i czas poświęcony na przygotowanie miksu piosenki.
Jeżeli będziesz pamiętać, że najlepszą częścią pracy realizatora dźwięku jest słuchanie i ulepszanie twojego projektu wokalnego -- i sprawisz, że jest to dla niego najłatwiejsze jak tylko się da -- to finałowy produkt będzie o wiele lepszy.